Keluarga bayi ini terkejut mendengar kaki bayi mereka terpaksa dipotong…jika dikesan awal, perkara ini boleh dielakkan!

Kehadiran bayi ini telah membawa kebahagiaan kepada keluarga Xiaoli. Dia merupakan seorang bayi perempuan yang sangat comel. Apabila dia berusia 1 bulan, lengannya gemuk dan lipatan lengannya melebihi bayi lain seusianya.

Tetapi ibunya menganggap ia adalah perkara biasa. Apabila ibunya mahu memandikannya, dia sedar sesuatu yang tidak kena. Apabila dia membuka lipatan di kaki bayinya, dia mendapati lipatan tersebut sudah bernanah.

Keluarga Xiaoli benar-benar terkejut mendengar kata-kata doktor tersebut. Namun perkara yang lebih menyedihkan adalah anaknya akan menjalani kehidupan tanpa kaki.

Perkara ini tidak akan menjadi teruk jika ibunya menyedari hal ini dengan lebih awal. Jika dikesan dengan lebih awal, bayi ini hanya perlu dibedahkan dan kakinya dapat diselamatkan.

Sindrom band amniotik

Sindrom band amniotik adalah kelainan morfologis di bahagian organ tubuh badan akibat faktor entrinsik. Perkara ini sangat jarang terjadi dan penyebabnya masih lagi menjadi tanda tanya.

Sindrom band amniotik selalunya sukar untuk dikesan sebelum lahir dan sukar dilihat menerusi ultrasound. Seringkali band-band itu dikesan secara tidak langsung kerana masalah dan pembengkakan pada anggota badan, dan sebagainya.

Misdiagnosis juga biasa, jadi jika ada tanda-tanda band amniotik, ujian ultrasound yang terperinci perlu dilakukan untuk menilai tahapnya. Ultrasound 3D dan MRI boleh digunakan untuk diagnosis band yang lebih terperinci dan tepat tetapi akan merosakan / bahaya kepada janin.

Ibunya segera membawa bayi berkenaan ke hospital. Setelah diperiksa, doktor mendapati bayi ini mengalami sindrom amniotic band. Jika sindrom tersebut dikesan semasa dilahirkan, bayi ini akan terus dibedah. Tapi kerana sudah terlambat, kakinya harus segera dipotong.

Sumber: beritasteady

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*