Lelaki ini terjumpa terowong rahsia yang menuju ke bandar purba paling dalam di dunia semasa mengubahsuai rumah!

Sedang membuat kerja-kerja pengubahsuaian rumah dan secara tiba-tiba, anda menemui satu bilik misteri yang menuju ke satu terowong gelap yang sangat panjang.

Setelah diselidiki, terowong tersebut sebenarnya akan membawa anda ke satu bandar bawah tanah yang dahulunya pernah didiami oleh manusia!

Kredit: Wikimedia Commons

Mungkin kedengaran seperti cerita khayalan tetapi ianya sebenarnya betul-betul berlaku! Ini bukan cobaan, ini betul-betul!

Situasi unik lagi luar biasa ini terjadi kepada seorang lelaki yang tinggal di Turki pada tahun 1963. Ketika sedang mengubahsuai rumahnya, dia telah menemui sebuah dinding yang menuju ke sebuah bandar tersorok di bawah tanah.

Kredit: Flickr

Bandar tersebut dikenali sebagai Derinkuyu.

Walaupun kewujudan bandar ini telah ‘menyepi’ dari pengetahuan ramai selama beratus-ratus tahun, keadaan Derinkuyu masih lagi terjaga dengan baik.

Kredit: Wikimedia Commons

Bandar ini juga dikatakan sebagai salah satu bandar di wilayah Cappadocia yang dibina menerusi batuan-batuan yang dikorek.

Terdapat banyak laluan masuk dan laluan keluar sepanjang terowong ini. Malah, ia turut menghubungkan bandar ini dengan sistem pengudaraan serta telaga.

Kredit: Flickr

Selain itu, walaupun Derinkuyu bukan bandar tertua yang pernah ditemui, Derinkuyu adalah sebuah bandar yang paling ‘dalam’.

Kredit: Wikimedia Commons

Menurut pakar, pembinaan bandar Derinkuyu ini yang berlaku di bawah tanah berkemungkinan untuk mengelakkan diri masyarakat pada zaman itu daripada ancaman peperangan atau bencana alam.

Kredit: Wikimedia Commons

Jika tiada siapa yang menemuinya, mungkin sejarah Derinkuyu akan terkubur buat selama-lamanya.

Namun terima kasih kepada seorang lelaki yang tiba-tiba mahu mengubahsuai rumahnya, bandar yang cantik dan unik ini pasti akan menjadi tarikan pelancong dan juga pengkaji.

Sumber Ilham: erabaru

Kota bawah tanah Derinkuyu (bahasa Turki: Derinkuyu Yeraltı Şehri, arti: “sumur dalam”) adalah suatu kota bawah tanah kuno yang bertingkat-tingkat, tepatnya di Subprovinsi Derinkuyu, Provinsi Nevşehir, Turki. Dengan kedalaman hingga 54 m (177 kaki) di bawah permukaan tanah, kota tersebut dapat menampung hingga sekitar 20.000 orang beserta hewan ternak dan bahan makanan mereka. Ini adalah kota bawah tanah terbesar yang telah digali, selain dari beberapa kompleks bawah tanah lainnya yang tersebar di seantero wilayah Kapadokia di Turki.

Situs kota bawah tanah Derinkuyu mulai dibuka untuk umum pada tahun 1969, dan 10%-15% dari keseluruhan situs saat ini dapat diakses oleh para wisatawan. Derinkuyu berjarak 29 km sebelah selatan kota Nevşehir melalui jalan raya Niğde.

Ciri khas

‘Sekolah’ di kota bawah tanah Derinkuyu

Luas kota bawah tanah Derinkuyu yang telah diekskavasi adalah seluas 4 km atau 1,5 mil. Kompleks kota bawah tanah ini tertata dengan baik dan memiliki berbagai fungsi publik tertentu, seperti galeri, ruang tinggal, kakus, ruang pertemuan, dapur umum, kapel, penjara, gudang senjata, lorong akses, sumur, serta cerobong udara khusus yang berguna saat komunitas mengadakan penggalian untuk waktu yang lama. Diperkirakan terdapat ruang sekolah pula, yang bentuknya berupa gundukan tanah memanjang yang dikelilingi parit-parit; sedangkan kandang ternak letaknya selalu berada pada tingkat-tingkat teratas dari kompleks tersebut.

Terdapat delapan tingkat yang dibuka untuk umum, dengan 204 jumlah anak tangga yang dapat dituruni dari tingkat teratas hingga terdalam pada kompleks tersebut. Terdapat 18-20 tingkat yang lebih dalam lagi yang tidak dibuka untuk umum. Walaupun demikian, diperkirakan masih banyak lagi bagian tersembunyi kota tersebut yang belum dieksplorasi.

 

Kredit: lubukviral.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*