CUAI DALAM 2 “PERKARA” NI AKAN BUAT DIRI JADI HINA DI AKHIRAT KELAK. RAMAI TAK SEDAR SELALU BUAT.

Untuk menjadi orang percaya adalah keinginan semua manusia. Walau bagaimanapun, ia tidak semudah yang dibayangkan. Selain mendengar kata-kata Tuhan: Jika lelaki berfikir bahawa mereka akan ditinggalkan dengan hanya berkata:

“Kami percaya”, sementara mereka tidak diuji? (Al’Ankabut:

2) Jadi, jika mereka akan menjadi orang percaya jika mereka belum diuji?

Ingat, ujian itu datang dengan pelbagai cara. Mungkin, ujian yang sukar pada seseorang, dia menjadi cahaya pada yang lain, dan sebaliknya. Ada beberapa perkara yang perlu dijaga dan satu prinsip menjadi layak menjadi orang percaya.

Dan janganlah kita bersendirian dengan dua perkara ini.

1. Kebanggaan Dengan Dosa Ada Sinning adalah fitrah sebagai hamba.

Kerana itu Tuhan yang selalu membuka pintu pertobatan bagi mereka yang berdosa dan yang melakukan dosa. Sekurang-kurangnya ini adalah orang yang membuat dosa tetapi masih bangga dengan dosanya.

Sebagai contoh, ” Mat, saya menghabiskan malam menonton video seorang wanita, perghhh.I tidak baik dengan telefon? ” Dia tidak bermoral, mengambil orang lain untuk melakukan perkara-perkara tidak bermoral dan memalukan.

2. Katakanlah Yang Sudah Telah Dilindungi oleh Tuhan Dia adalah perbuatan yang sangat buruk.

Bayangkan, seseorang yang telah berzina, lalu Allah telah menutup dosanya daripada diketahui orang ramai, lalu dia sendiri menceritakan rahsia yang telah ditutup tersebut kepada orang ramai.

Sebagai contoh, dia diam-diam melakukan perzinaan. Tidak ada yang tahu kecuali Allah. Apa yang membuatkan dia tercela apabila dia membual dengan orang lain yang telah melakukan zina. Tanpa sebarang penyesalan dosa di wajahnya. Semoga Allah menghalang kita dari melakukan perkara ini. Wa’iyazubillah.

Mudah-mudahan berguna. Seperti & Kongsi! Seperti halaman kami di facebook @ info islamic 🙂

Sumber: dakwahtv

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*