[ VIDEO ] Insaf! Saat tiba sakaratul maut yang dirakam kamera secara LIVE!

Dalam video tersebut adalah menunjuk kan bagaimana saat sakaratul maut datang menjemput yang terakam secara live di kamera tv.

Sebelum datang nya taubat,sudah kah kita kumpul kan amal ibadat serta jariah yang secukup nya. ingat lah, tiap-tiap yang hidup akan mati juga.

Sabda Nabi Muhammad S.A.W ,” Orang yang bijak adalah orang yang selalu mengingati mati”.
Ramai manusia tertipu dengan keindahan dunia dan isinya yang bersifat sementara.

Allah S.W.T. merahsiakan saat kematian kita, adalah untuk melihat sejauh mana kita melaksanakan amalan yang telah ditetapkan kepada kita dan sedalam mana pula kita meninggalkan larangannya.

[ VIDEO ] Insaf! Saat tiba sakaratul maut yang dirakam kamera secara LIVE!

Manusia yang hatinya sentiasa ingatkan mati, akan melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepadanya dengan lebih jujur, bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah S.W.T.

Manusia begini sentiasa merasai setiap tingkah lakunya diperhatikan oleh Allah S.W.T. Dan ia juga mengetahui setiap tanggungjawab dan amanah yang dipikul akan ditanya satu persatu oleh Allah S.W.T di akhirat kelak.

Kesakitan bila nyawa dicabut oleh malaikat maut tidak dapat dibayangkan sama sekali. Walau bagaimanapun Nabi ada bersabda, maksudnya:

“Bahawa Rasulullah(SAW) mengingatkan tentang mati dan keseksaannya, maka sabda Baginda: Iaitulah sakitnya 300x tetakan pedang.

” Bayangkanlah jika kita ditetak atau dipukul dengan kayu, rotan mahupun besi bukan banyak, cuma sekali saja, itupun sudah tidak dapat digambarkan kesakitannya. Inikan pula ditetak dengan 300x tetakan.

Bayangkanlah sendiri. Cuba kita tanggalkan pula kuku daripada isinya, pastinya sakit tidak tertahan.

Daging disiat-siat dan dilapah hidup-hidup, dahaga yang amat sangat sehingga air lautan di dunia ini tidak mampu menghilangkannya.

Semuanya ini cuma secebis dari perbandingan kesakitan maut, malah beribu-ribu kali lebih sakitnya daripada itu.

Oleh itu, untuk meringankan keseksaan roh ketika dicabut oleh malaikat maut, maka digariskan beberapa amalan tertentu yang perlu diamalkan. Antaranya:-

Sebelum tidur:
1] Bacalah surah Al-Ikhlas tiga kali
2] Selawat ke atas Nabi
3] Membaca tasbih

Amalan harian:
1] Sentiasa membaca Al-Quran
2] Memelihara solat terutama solat fardu

3] Menghormati (jangan bercakap) waktu azan diperdengarkan
4] Membaca tasbih
5] Membanyakkan sedekah
6] Sentiasa berzikir menyebut ALLAH SWT

Amalan yang perlu dijauhi:
1] Dusta
2] Khianat
3] Mengadu domba
4] Kencing berdiri

Mengingati mati bukan bermakna kita akan gagal di dunia tetapi dengan mengingati mati kita akan menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat.

Janganlah menunggu sehingga esok untuk membuat persediaan menghadapi kematian,
kerana mati boleh datang pada bila-bila masa.

Bertaubatlah sebelum terlewat.

lihat video di bawah dan perhati kan bagai mana saat malaikat maut mencabut nyawa se seorang tidak kira waktu dan tempat di mana kamu berada.

ingat lah lagi satu, jangan lah kita mati dalam ke adaan lalai. selamat menonton dan selamat melaku kan amal jariah dan ibadah.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*