INI NILAI BEG TANGAN BIRKIN YANG KITA MASIH TERTANYA TANYA. Yang paling murah pun hampir belasan ribu Dollar, Adakah Rosmah akan disiasat?

Tun Dr Mahathir Mohamad tidak menolak kemungkinan siasatan yang dijalankan termasuk ke atas isteri bekas perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Perdana Menteri berkata, polis diminta untuk menyiasat semua kes jenayah termasuk berkaitan 1MDB tanpa mengira status individu terbabit.

“Terpulang kepada mereka yang terlibat dengan siasatan. Siasatan ini melibatkan beberapa institusi kerajaan dan kementerian.

“…Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), polis, Ketua Audit Negara dan badan-badan lain yang mempunyai maklumat,” beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai tindakan pihak polis mengambil beberapa beg tangan mewah yang dipercayai milik Rosmah.

Dr Mahathir turut memaklumkan bahawa beliau tidak mempunyai maklumat tentang serbuan ke kediaman peribadi Datuk Seri Najib Tun Razak yang dilakukan pada waktu malam.

Beliau berkata, serbuan yang dilakukan pihak polis pada Rabu malam itu adalah mengikuti Prosedur Operasi Standard (SOP) siasatan.

“Saya tidak dapat maklumat, ini polis punya kerja dan mereka mempunyai alasan yang cukup untuk buat serbuan.

“Polis hanya ikut SOP, saya tidak tahu mereka nak ‘raid’ pada waktu malam. Tapi arahan saya jelas iaitu tiada ‘torture’ (seksaan),” katanya pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan di Menara Yayasan Selangor pada Khamis.

Pada pukul 4 pagi Khamis, peguam Najib, Datuk Harpal Singh Grewal memberitahu media telah menemui pihak media bagi memaklumkan mengenai serbuan itu.

“Tiada dokumen diambil, hanya barangan peribadi sahaja termasuk beg tangan,” kata Harpal yang percaya ia mungkin berkaitan Akta Penggubahan Wang Haram.

Terdahulu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh mengesahkan pihak polis menggeladah lima premis yang dimiliki dan dikaitkan dengan bekas perdana menteri itu.

Dipercayai tindakan polis menggeledah itu melibatkan rumah Najib di Taman Duta, Sri Perdana serta dua lokasi di Pavillion KL dan Pejabat Perdana Menteri.

Sementara itu di dalam facebook seorang pengguna Mutalib Othman berkongsi tentang nilai handbag Birkin. Berikut adalah perkongsiannya.

Hermes Birkin ini paling cokia harga dia $12,000. Itu paling cokia tau.

$12,000 ni kalau kau convert ke RM hari ini, bersamaan RM47,665.39

Polis rampas 284 kotak handbag.

284 × RM47,665.39 = RM13,536 970.76 (tiga belas juta) ya adik-adik dan makcik-makcik yang nak beli Bonia pun jenuh bergolok bergadai sekalian.

Ini kita husnuzon dia tak beli Hermes’ The Anatomy. Itu sebiji sahaja dah $432,000 = RM1,715 954.00 tau. Buat dari kulit buaya Taman Buaya Melaka.

Gila babi.

Harap polis tolak murah-murah lah beg tu kat aku lepas ni.

Harga total 284 kotak beg mewah hermes milik Datin Rosmah….

Perghhhh…300 unit rumah rakyat boleh bina..
Belum masuk 72 bagasi berisi wang dan jewellery

Untuk pengetahuan anda, beg tangan Birkin oleh Hermès bukanlah sembarangan jenama atau koleksi yang ada boleh beli di pusat beli-belah mahupun butik.

Birkin ialah model, Hermès ialah jenama

Birkin adalah model beg tangan buatan tangan daripada jenama Hermès.

Ia dinamakan sempena nama penyanyi dan pelakon Jane Birkin.

Simbol kekayaan dan kemewahan

Birkin ialah simbol kekayaaan kerana harganya yang mahal dan sukar dimiliki.

Secara kasar, harganya bermula dari AS$9,000 sehingga AS$150,000.

Setiap satu beg mempunyai harga berbeza mengikut material diguna, jahitan, aksesori tambahan dan masa buatan.

5 Beg Tangan Hermes Birkin Paling Mahal Pernah Dijual:

hermes birkin bag kedai rosmah mansor

Baru-baru ini kecoh mengenai kisah beg tangan Birkin yang dikatakan milik isteri bekas Perdana Menteri Malaysia cuba dipindahkan, bernilai ratusan ribu ringgit setiap satunya. Apa yang istimewa sangat yang membuatkan beg tangan ini sangat mahal?

Cerita di sebalik beg tangan Hermes Birkin adalah sangat ringkas, iaitu ketika mana barangan milik pelakon British, Jane Birkin, bertaburan apabila beg tangan yang digunakan rosak. Ketua Pegawai Eksekutif Hermes, Jean-Louis Dumas secara kebetulan bersama-sama Jane pada ketika itu.

beg tangan hermes birkin paling mahal pernah dijual

Beliau mendapat idea untuk menghasilkan beg tangan yang unik, berfesyen dan kukuh sambil mempunyai reka bentuk yang mudah bagi membantu menyelesaikan masalah wanita.

Sejak itu, Hermes Birkin telah menjadi antara salah satu jenama mewah yang paling terkenal dan dikenali ramai yang menjadi kegilaan orang-orang berada. Jadi, iluminasi.com ingin kongsikan 5 beg tangan Hermes Birkin yang paling mahal di dunia.

5. Blue Crocodile Hermes Birkin Handbag – RM670,000

blue crocodile hermes birkin handbag beg tangan hermes birkin paling mahal pernah dijual

Dengan harga mencecah RM670,000 seunit, beg tangan kulit buaya Hermes Birkin berwarna biru gelap ini adalah yang ke-5 termahal di dunia. Ia dijual di satu acara lelongan di Mayfair, London. Beg tangan ini dihiasi dengan emas dan bertatahkan berlian 18 karat.

Beribu-ribu pembida atas talian cuba untuk mendapatkan beg tangan ini namun ia menjadi milik pembida tertinggi yang tidak dikenali.

4. Hermes Exceptional Collection Shiny Rouge H Porosus Crocodile 30 cm Birkin Bag – RM803,000

hermes exceptional collection shiny rouge h porosus crocodile 30 cm birkin bag beg tangan hermes birkin paling mahal pernah dijual

Nama rasmi beg tangan ini adalah sangat panjang iaitu “Hermes Exceptional Collection Shiny Rouge H Porosus Crocodile 30 cm Birkin Bag with 18K White Gold & Diamond Hardware”, menjelaskan sendiri mengapa ia berada dalam senarai beg Hermes Birkin paling mahal di dunia, dan juga senarai beg tangan termahal di dunia.

Beg Birkin berwarna merah ini telah memecahkan rekod beberapa tahun yang lalu sebagai beg tangan paling mahal pernah dijual secara lelongan di Heritage Auction, Texas. Lelongan itu dimenangi oleh seorang pengumpul yang membayar wang sejumlah RM803,000 untuk memilikinya.

3. Fuchsia Diamond-Studded Hermes Birkin – RM877,000

fuchsia diamond studded hermes birkin beg tangan hermes birkin paling mahal pernah dijual

Beg Hermes Birkin nampaknya bersaing sesama sendiri apabila ia berjaya memecahkan rekodnya sendiri sebagai antara beg paling mahal pernah dijual. Sekali pandang pada Beg Hermes Birkin berwarna Fuchsia, ia akan berkilau disebabkan oleh berlian-berlian dan emas putih 18 karat.

Beg ini telah dijual di sebuah lelongan oleh di Hong Kong pada tahun 2015, dengan harga mencecah RM877,000 menjadikannya beg Hermes Birkin ke-3 termahal di dunia. Beg ini dikatakan serupa dengan beg tangan Hermes Birkin milik Datin Seri Rosmah Mansor.

2. Niloticus Crocodile Himalaya Birkin – RM1.5 juta

niloticus crocodile himalaya birkin beg tangan hermes birkin paling mahal pernah dijual

Beg Birkin Himalayan ini adalah sangat kerana beberapa sebab. Ia bukan sahaja diperbuat daripada kulit buaya Niloticus, malah ia mengambil masa yang sangat lama untuk bagi melakukan proses pencelupan warna.

Semakin halus warnanya, semakin sukar untuk menghasilkan beg tersebut. Beg Niloticur Buaya Himalaya Birkin direka untuk membangkitkan imej Gunung Himalaya yang sangeat megah, yang mempunyai warna coklat dari gunung tersebut dan warna putih daripada puncak awan salji.

niloticus crocodile himalaya birkin beg tangan hermes birkin paling mahal pernah dijual 2

Model terbaru beg ini bertatahkan 240 butir berlian di atas cangkerang emas 18 karat. Ia dijual di satu lelongan di Hong Kong dengan harga RM1.5 juta, menjadikannya sebagai beg Birkin ke-2 termahal dengan harga RM1.5 juta, mengalahkan model 2016 yang berharga RM1.19 juta.

1. Hermes Birkin Bag by Ginza Tanaka – RM5.53 juta

hermes birkin bag by ginza tanaka beg tangan hermes birkin paling mahal pernah dijual

Direka oleh pereka dari Jepun iaitu Ginza Tanaka, beg tangan Hermes Birkin ini adalah yang paling mahal di dunia dengan harga RM5.53 juta. Beg tangan ini diperbuat daripada platinum dan dihiasi dengan 2,000 butir berlian di bahagian luarannya dan disempurnakan dengan batu 8 karat berbentuk pir ditengah-tengah yang boleh ditanggalkan dan dijadikan kerongsang.

Jika anda terlupa untuk membawa gelang tangan atau rantai leher, anda boleh tanggalkan tali daripada beg ini dan gunakannya sebagai barang kemas.

https://iluminasi.com via sinarviral.com

SUMBER : jarigebu

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*