Seram !! Tolonglah Jangan Nyanyi Lagu Ni Lagi!….Seram 7 Lagu Yg Boleh Memanggil Hantu Lagu Nombor 7 Tu Memang Selalu Anda Nyanyi ..

Lagu memang harus menjadi alat hiburan untuk sesiapa sahaja. Sekiranya anda tengah sedih, anda dengarkan saja lagu-lagu dari Sam Smith.

Jika anda mahu menari-nari, bolehlah mendengar lagu-lagu rancak dari Nicki Minaj.

Kebiasaanya, setiap lagu ada hubung kaitnya yang tersendiri. Seperti lagu cinta sudah pasti berkisarkan rasa kasih sayang diantara seseorang atau sayang kepada tuhan mahupun alam sekitar.

Namun ada juga lagu yang berhantu atau seolah-olah memanggil roh apabila dimainkan.

Disini kami senaraikan antara lagu yang berhantu dan membuatkan anda meremang bulu roma apabila mendengarnya.

1. Asereje

Lagu di atas penah menjadi sambutan ramai kan sekitar tahun 2000. Lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan vokal Las Ketchup telah dikatakan lagu untuk menyembah syaitan.

Apabila diterjemahkan ke dalam bahasa Latin Amerika dan Sepanyol, Diego iaitu seorang pengkaji lagu berkata makna lirik Asere tersebut, yang dianggap mempunyai nama kod syaitan. Jadi, jika anda menyanyikan lagu ini, pasti akan ada syaitan yang muncul berhampiran anda.

2. Lingsir wengi

Sesetengah kepercayaan orang Jawa bahawa jika anda menyanyikan lagu Lingsir Wengi, mereka mengatakan akan muncul kelibat pontianak di sekeliling anda. Lagu ini juga telah dinyanyikan dari generasi ke generasi oleh orang Jawa, tetapi tiada siapa yang tahu siapa sebenarnya penulis lagu ini.

Ada pendapat mengatakan, lagu ini sebenarnya dinyanyikan untuk mendodoikan bayi di dalam buaian.

Walaupun seram dan menakutkan, Lingsir Wengi sangat popular dalam carian google. Terdapat beberapa laman web yang membolehkan anda memuat turun lagunya. Namun, jika didengar pada waktu malam, pasti membuatkan anda meremang.

3. Malam satu suro

Malam Satu Suro merupakan tarikh pertama dalam kalendar bangsa Jawa dan biasanya dirayakan pada malam hari setelah waktu maghrib, memandangkan pergantian hari Jawa dimulai pada waktu matahari terbenam dan bukan tengah malam.

Orang Jawa percaya bahawa Suro adalah hari suci. Itulah sebabnya lagu One Surodipcaya Night adalah lagu mistik dan boleh memanggil semangat.

4. Nina Bobo

Siapa yang tidak tahu tentang lagu Nina Bobo?

Mungkin ada ibu bapa telah menyanyikan lagu ini kepada anak-anak mereka. Rupa-rupanyaterdapat sejarah di sebalik lagu itu.

Dikatakan ada anak keturunan Indonesia-Belanda yang bernama Helenina Mustika Van Rodjnik yang sedang sakit tenat

Ibunya selalu menyanyikan lagu Nina Bobo untuk menghiburkan anaknya itu. Tetapi, ketika Nina meninggal dunia, ibunya masih sering menyanyikan lagu dan menganggap anaknya masih hidup.

5. Malam Jelangkung


Jelangkung adalah satu permainan yang dipercayai berfungsi untuk memanggil semangat orang-orang yang telah meninggal dunia.

Permainan yang diperbuat dari patung kayu, kertas, dan pensel. Pemain juga harus menyanyikan lagu mantra untuk memanggil semangat-semangat bagi menghidupkan permainan.

Ramai yang tidak tahu permainan Jelangkung ini dapat mengundang roh, tetapi populariti Jelangkung cukup tinggi di kalangan rakyat Indonesia.

6. Ulek Mayang

Menurut cerita, selalunya orang yang mempersembahkan tarian Ulek Mayang di majlis selalu akan mengalami histeria atau diggangu syaitan laknatullah. Saya akui apabila saya mendengar lagu dan rentaknya, automatik saya akan terbuai masuk ke dalam lagu tersebut.

Sekarang Ulek Mayang hanya dikaitkan sebagai persembahan kesenian tradisional yang masih aktif berkembang beberapa lokasi di Terengganu seperti Kampung Pasir Panjang, Kuala Terengganu. Persembahan Ulek Mayang ini dimainkan dengan menggunakan Mayang Pinang.

7. Pulangkan

Pulangkan – Misha Omar

Lagu ni dikatakan berhantu disebabkan liriknya yang menceritakan
dendam pontianak yang mahu kekasihnya pulangkan segala harta miliknya.
Ada yang mendakwa irama lagu ni dikatakan irama lagu bunian.
Tidak kira sama ada lagu itu sebenarnya boleh memanggil semangat dan roh atau tidak, semuanya bergantung kepada kepercayaan masing-masing.

Lagu-lagu di atas ada juga segelintir masyarakat menganggapnya sebagai satu mitos, tetapi bagi yang mempercayainya mereka akan tetap mengatakan yang ia adalah benar.

Semuanya terpulang pada diri masing-masing untuk mempercayai ataupun tidak.

sumber darlingsuhana.net

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*